Goda råd äro dyra...

Som nybliven förstagångs mamma, så är man förvirrad, mycket förvirrad.
Vad, hur, när ska man göra saker och ting.
Det mesta löser sig per automatik, man lär sig, lär känna sitt barn, hittar rutiner som passar.

Men har man då som jag, fått en liten dotter som är otroligt trulig med mat, har alltid varit och kommer förmodligen alltid att vara, så är det lätt att tappa förståndet.
Man är där och petar med skeden, flaskan, kex, frukt, you name it...hela tiden.
Försöker hitta ett mönster, när är hon hungrig, vad vill hon äta, hur mycket bör hon få i sig.
Dagarna, och nätterna går åt till att försöka hitta bra matrutiner...för äta bör man, annars.........

Det jag saknat under denna smått frustrerande period är någon som rent ut sagt säger åt mig, testa att göra såhär, ge det här vid denna tidpunkt osv osv....
Jag vet att man ska hitta egna rutiner, men när ingenting verkar fungera och vi är ur balans med matning hela tiden, så törstar jag verkligen efter såna råd.
Letar på internet, frågar mina nära och kära...
Rådet jag får är att vara lyhörd, att hon äter när hon är hungrig, låt henne bestämma...det FUNKAR inte!

Så frågade jag en dag min kära vän E, tvåbarnsmamma, som upplevt både en dotter som matvägrar och en son som äter allt som kommer i hans väg.

Kära E, som är precis som jag, en person som vill ha fasta rutiner, sånt som funkar, en vardag som klickar.

Hon delade med sig av deras matrutiner, vad som ska ätas, när det äts osv...

Så jag bestämde mig för att testa E:s variant, och hör och häpna, det FUNKAR!

Tove äter som aldrig förr, och eftersom jag har fasta rutiner så behöver jag inte oroa mig längre för ifall hon får i sig för lite, ibland äter hon med god aptit, ibland mindre, men i det stora hela så får hon i sig ordentligt under en dag, det är min känsla iaf.

Och inte nog med det, så har hon nu inatt sovit sig igenom hela natten, utan att vakna och vilja ha mat.
Om det är slumpen, eller ifall det är de nya matrutinerna som gjort det, låter jagvara osagt, men det blir spännande att se hur nästkommande nätter ser ut.

Så egentligen vill jag bara har sagt, att ibland är goda råd oönskade, ibland är goda råd ogenomförbara, i vissa fall är goda råd bara klumpiga och onödiga, men i detta fall så var de goda råden välbehövliga.

Tack fina fina E, för din hjälp!

Kommentera här: