Midsommar....

Svensk midsommar, regn och rusk!
Kan inte påstå att jag varit så värst brydd om vädret på midsommar förr om åren, då jag mestadels jobbat de flesta storhelger och inte haft några barn att värna om traditioner tillsammans med...

Gissar att det bör bli ändring på det nu.
Just den här midsommar är grodan för liten för att förstå, men jag tror iallafall att hon skulle uppskatta om vi gick och titta på midsommarfirande, nyfiken som hon är. Hon ÄLSKAR att glutta på folk, fast helst från mammas famn.

Men till julen..då är hon nästan ett år...Och jag som inte tycker om julen, har jag inte gjort sen jag var liten.
För mig är julen lite tragisk, tänker mycket på alla ensamma människor som inte har någon att fira med.
Tänker mycket på hur familjer just vid storhelger vänder ut och in på sig själva för att allt ska vara så perfekt just denna dag...därför blir det oftast helt tvärtemot.
Tänker mycket på barnen som lever i familjer där alkohol är en av de viktigaste ingredienserna för ett firande, där det glöms bort att julen är barnens högtid...tänker på tårar, slagsmål, ensamhet....

Alla såna tankar måste jag försöka jobba bort, iallafall så pass att JAG kan vara den som bidrar till att Toves alla jular och andra högtider blir roliga, minnesvärda, lyckliga....
Men, jag ska lära henne att skänka en tanke till de ensamma, att tänka på de som kanske inte längre finns ibland oss...för det är minst lika viktigt som julklappar, mat, lekar och skratt.


I dag kl 16 så är det dags för besök på sjukhuset. Dags för ultraljudet av hjärtat....
Orkar faktiskt inte ens hoppas på att det blivit bättre, för jag orkar verkligen inte bli ledsen...

Trevlig midsommar till er alla!

Kommentera här: