Ett barn till...

Jag funderar mycket på framtiden.
Livet med Tove.
Livet för Tove.

Funderar mycket på ifall vi vill skaffa ett syskon till Tove.
OM vi skaffar ett barn till är risken 5% att även detta barn drabbas av VACTERL.

5%... Låter inte mycket, men det är ändå 5%.
5% risk att drabbas av missbildningar, vilka missbildningar detta barn skulle få vet man inte.
Ifall det är, som i Toves fall, operationsbara missbildningar eller inte.

Vill jag utsätta ett barn till för detta?
Orkar jag, Micke och Tove med detta?

Jag vet att man inte bör tänka så, men jag gör det ändå.

Micke och jag har vidrört frågan ett par gånger, egentligen orkar vi inte tänka så långt framåt, vi har nog med allt som sker kring oss och Tove just nu.
Men att inte skaffa ett syskon till Tove...Eller att skaffa ett syskon som behöver genomgå operationer, utredningar och medicineringar, jag vet inte....

Jag har alltid tagit för givet att  om vi vill skaffa ett helt forbollslag med barn, så gör vi det.
Friska barn, vilket man alltid tar för givet att man får...

Men just idag, just nu, har vi Tove, vår lilla ögonsten..Det räcker fint för oss.
Och om det inte blir fler barn, så har vi ändå lyckats skapa ett av världens finaste underverk....

Kommentarer:

1 Therese:

skriven

Hej. Tänkte jag skulle skriva en kommentar till ditt fina inlägg. Om hur det var för oss. Storebror Alfred var ofta väldigt sjuk sitt första år. Han föddes med en njure och en kraftig urinreflux. Han stod på antibiotika hela sitt första år men fick trots behandling många urinvägsinfektioner och njurbäckinflammationer. In och ut på sjukhus hela tiden. Vid 8 månader opererade man honom och sen dess bra! Vi var oerhört rädda och oroliga för att Abbe också skulle födas med en njurmissbildning då det kan vara ärftligt. Vi gick på kontroller för just njurarna men ultraljudet visade inget konstigt. Vi var i valet och kvalet att göra en "stor ultraljudsundersökning" för att kolla mer saker men vi gjorde aldrig det. Kanske vi skulle ha gjort det så här i efterhand? Men vi gjorde inte det och Abbe finns här med oss och är helt underbar. Men med mycket mycket mer bekymmer. Fast lever trots det ett väldigt gott. Det jag vill säga är att det finns många undersökningar man faktiskt kan ta till och ge inte upp drömmen om syskon! Men klart man är Rädd. Skiträdd till och med. Stor Stor Kram från mig. Tack för att jag får följa ditt liv genom bloggen.

2 Therese:

skriven

Lever trots det ett väldigt gott liv precis som Tove! Skriver snabbt för min Abbe håller på att vakna... :)

3 Jossan:

skriven

Klart ni ska skaffa en till! Ni får tänka som saddde; om det nu ska födas en till med Vacterl är det lika bra att barnet kommer till oss som kan svängen.

Jaja ironi självklart men med en viss sting allvar i.

Visst har väl Tove mer fina stunder än jobbiga? Även om de jobbiga är fruktansvärda. På ngt sjukt sätt blir det även det enda liv de känner till....

Vi hoppas på fler barn. Men kommer Märta gång göra undersökningar för att vara förberedda. Eller så förberedda som vi kan vara.. Kramar och hoppas att ni inte räds för att skaffa fler barn.

4 Jossan:

skriven

http://josephines.blogg.se/2011/january/hoppa.html



här är inlägget jag egentligen letade efter när jag länkade sist!



inlägget som påminde om ditt..

5 Jossan:

skriven

hmm jag igen.. ser fler inlägg som kan hjälpa (??) dig under kategorin reflektionsämnen. kika om du vill..

Kommentera här: