Säger ni hej...

till personen som sitter i kassan på ICA, Coop, Hemköp m.m...
Söker ni ögonkontakt, kanske kostar på er ett leende ibland?!

Jag blir så förundrad över hur en del, absolut inte alla, kan bete sig i just kassan. Som personen bakom kassan så får jag uppleva hur vuxna människor helt enkelt inte kan, eller tycker att de inte behöver ha lite normalt hyfs och vett i kroppen, inte till en sketen kassörska.

Inte nog med att bli bemött av tystnad, så kan man lika gärna få sig lite obefogat ovett för att personen mittemot haft en urusel dag och behöver trycka till någon annan för att må lite bättre.

Men ok, jag vet att det finns mycket sura kassörskor också. De finns överallt. De är fel människor på fel plats och jag blir lika upprörd över dessa när jag själv är kund.

Och jag vet, att man är stressad efter jobbet, innan jobbet, på lunchen. Man är trött, vill bara hem...varför ska man då orka sig på att säga hej och tack till en obetydlig kassörska?!

Jo, för att det tillhör vanligt hyfs att säga hej om någon hälsar på er. Faktiskt.

Och leenden är gratis. Ett trevligt bemötande kan faktiskt göra stor skillnad för mottagaren.
Likväl som ett otrevligt bemötande kan förstöra en hel dag.

Så tänk på det, nästa gång du står i kassan i affären.
För hon/han som sitter där är också en helt vanlig person, som kanske har en rutten dag, som är jättetrött och ett hej ifrån dig, kanske kan göra skillnad.

Kommentarer:

1 Maria:

skriven

Ja jag säger hej :-) och ofta gör personen det i kassan oxå !!

Kommentera här: