Vardagen

Imorgon börjar den på riktigt.
Jag arbetar.
Micke arbetar.
Tove ska vara på förskolan sin första hela dag.
06:30 till 16:30...
Det låter så länge och jag oroar ihjäl mig.

Idag har jag lagat mat till resten av veckan, så att det bara är att ta ut och värma till kvällen.
Har letat fram extra kläder till Tove. Förmodligen tar jag med mig alldeles för mycket kläder till henne. Men hellre det.

Försöker även lösa logistiken på morgnarna hädanefter.
Vem tar nätterna, vem tar morgonen.
Jag skjutsar till dagis, Micke hämtar...

Märks det att jag måste ha full kontroll. Planering in i minsta detalj.
Men sån är jag.

Jag vägrar låta kvällarna med familjen bli ett enda kaos, när det är så få värdefulla timmar vi har tillsammans på vardagarna.
Om jag försöker få till ett bra flyt, så kan vi alla koppla av och njuta av varandra.

Men vi kommer inte ifrån att det kommer att bli långa dagar för Tove.
det jag kan trösta mig med är att hon sällan behöver gå hela veckor, eftersom jag har ett varierande schema.
Så långa dagar, men mindre dagar.

Däremot så tror jag att hon saknat sina kompisar, så hon kommer bli överlycklig imorgon.

Men det är min första, absolut första lämningsdag och jag har ont i magen.....

Kommentarer:

1 också en mormor:

skriven



jag tror att det kommer att gå bra för Tove imorgon på dagis. det blir roligt för henne att träffa sina kompisar.

Jag hade också jämt "för mycket" kläder med till mina barn när de var på dagis. Men hellre för många plagg att byta med än för lite ombyte.



håller mina tummar för imorgon. det kommer att gå bra.



2 Maria:

skriven

06.30 ? Oj så tidigt !! Alices förskola och även där jag jobbar öppnar 7.00

Är en väldigt lång dag för ett litet barn men jag vet ju att många inte har så lätt att få till det schema-mässigt.

Vi har alltid lyckats lösa så barnen ej behövt ha så långa dagar och det är jag glad för. Framför allt Oscar som inte sov mkt på dagarna ( och åt dåligt ) hade aldrig orkat. Alice däremot skulle nog kunna gå lite längre men jag jobbar ju deltid för hennes skull och vi löser det på nåt sätt.

Hoppas det går bra för Tove !! Kram

Kommentera här: