trött. tröttare. tröttast

Ibland önskar jag att jag var lite mer konsekvent. Lite mer bestämd.
Men jag har gjort lirkandet till en konst här hemma.
 
Med en dotter som bara säger nej. Nej. Nej. Nej.
Till allt.
Fast hon inte menar det. För hon kan ångra sig lika snabbt igen.
För att sedan säga Nej.
Och kasta någonting i golvet. Vända uppochner på tallriken. Hälla ut mjölken.
Peka på något hon vill ha.
När hon får det, så säger hon Nej...och kastar...välter....blir arg.
 
Ja det är TROTS.
Jag vet.
 
Men herreminj-vlagud vad hon går mig på nerverna.
 
Speciellt efter en lång dag på jobbet.
När man redan är totalt slutkörd och tom i bollen.
Då.
Är det extra mycket NEJ.
 
Det är då.
Jag utövar lirkandets konst.
På alla de sätt.
Fast jag vet att jag borde, ta bort maten, hälla ut glaset.
Låta henne bli arg och försöka tala lugnt med henne efter utbrottet.
 
Så många olika maträtter jag serverar per kväll.
Vill hon inte ha maten jag lagat, försöker jag med smörgås, yoghurt, gröt, frukt....
jag trugar, lirkar, matar gosedjuren.
Har henne i famnen, på golvet, framför tv:n.
 
Jag vet så väl att hon borde äta den mat som serveras.
Vill hon inget ha, så får hon vara utan.
För nu vet hon att mamma letar fram något godare tills hon blir nöjd.
 
När leksaker far genom luften borde det bli bums i säng.
Ingen Pippi Långstrump på tv:n.
 
Men jag ORKAR INTE vara konsekvent, bestämd.
 
Så jag lirkar, underhåller, trugar.
För vissa dagar orkar jag helt enkelt inte ta kampen.
 
Man känner sig ju inte som någon supermorsa direkt.

Kommentarer:

1 Maria:

skriven

Du verkar väldigt medveten iallafall och alltid något ;-) Ibland orkar man inte. Jag kan vara hur pedagogisk som helst på jobbet (förskola) men hemma långt ifrån. Dock har jag e gräns hemma också.
Ett tips är ändå att FÖRSÖKA vara konsekvent. Kanske inte hela tiden för det gäller att välja sina strider.
Jag har haft en son som varit så jobbig med maten, har aldrig haft hjärta att låta honom lägga sig hungrig och han slutade dricka välling. Tycker inte det är fel att ge annat men ge det inte direkt i anslutning till maten (tips bara !) utan ta henne ifrån bordet om hon bråkar och ge något senare. Ungar ör så smarta, hon lät sig fort och jag LOVAR ett det blir inte bättre ju äldre hon blir :-)
Följ dina egna ord där, hon vet att mamma tar fram nåt annat godare så hon blir nöjd. Inte så bra kanske ?

Lycka till !! Trotsen kommer o går och man får försöka kämpa på så gott man kan. Ni är ju två om det. Ibland när mitt tålamod är slut får maken ta över. Man får hjälpas åt.
kram kram

Kommentera här: